Buharlı Tren Nasıl Çalışır?Buharlı trenler temel olarak; ısı enerjisini işe dönüştürerek hareket ederler. Tarihi 1600'lü yıllara kadar dayanır. İlk buharla çalışan motor 1637 yılında bulunmuştur. Tamamen buharın basınç gücünden faydalanılır. Düdüklü tencereler de buhar basıncından faydalanarak yemeği daha çabuk pişirirler. Tencerenin içinde buharlaşan sıvı belirli bir basınç seviyesine ulaştığında tepesinde bulunan düdükten basınçlı havayı dışarı atar. Bu basınçlı havanın dışarı atıldığına birçoğumuz tanıklık etmişizdir. Bu düdükten atılan buhar, aslında bizlere buharlı trenin motorları hakkında çok güzel bir örnek olmaktadır. Burada oluşan basınç eğer dışarı atılmazsa düdüklü tencereyi patlatacak kadar güçlüdür. Daha büyük bir kazanda, daha büyük basınç elde edilirse eğer kocaman bir treni hareket ettirmeye yetecek kadar enerji de üretilmiş olur.
Buharlı trenler ısı kaynağı olarak "kömür, yağ, odun" gibi yanıcı maddeler kullanır.
Kömürle çalışan buharlı trenlerde, kömürün başında duran bir işçi, ateşin sürekli yanabilmesi için yeterli olan kömür miktarını korumakla görevlidir. Ateş seviyesi azaldıkça sürekli olarak kürekle kömür beslemesi yapar.
Bu kömürün yandığı hazne, içi suyla dolu bir kazanın içerisinde bulunur.
Elde edilen ısı kaynağı kazanda bulunan suyu kaynatarak buharlaştırmaya başlar.
Haznenin üst kısmında oval bir çıkıntı görmektesiniz. Buranın adı buhar kubbesidir.
Burada bir boruya bağlı tıpa bulunur.
Elde edilen buhar yeterli basınç seviyesine ulaştıkça tıpayı açarak basıncı boruya iletir.
Ya da çok fazla basınç oluşursa üzerinde bulunan noktadan basıncı dışarı atar.
Borudaki basınç doğrudan vananın bulunduğu noktaya iletilir. Basınçla hareket eden vana açılır ve içeri dolan basınç pistonların bulunduğu noktaya ulaşır. Pistonlara iletilen basınç devir daim mantığı ile hareket ederek kolları harekete geçirir. Doğrudan tekerlere bağlı olan bu kollar, tekerlerin dönmesini sağlar. Kollarla bağlantı noktaları diğer tekerlere bağlanarak tüm tekerlerin hareket etmesini sağlar ve tren yola koyulur.
Alttaki piston hareketi tamamladığında ise vana kapanır ve vana kapalı konumuna geldiğinde ölü buharın atılacağı nokta açık hale gelir. Ölen buhar bu borudan trenin dışına atılır.
İşte, buharlı trenlerin döngüsü böyle çalışmaktadır.
Kaynak Site:
https://www.bilgeyik.com